Markedsplan for selvstendig næringsdrivende: 7 gode grunner til at det lønner seg, og 7 enkle råd om hvordan du lager det

8. mai 2015

Er du selvstendig næringsdrivende, men mangler en plan for hvordan du skal markedsføre bedriften din? Selv om du «bare» har et enkeltpersonforetak, er det mye å tjene på å ikke overlate markedsføringen til innfallsmetoden.

Ok, du driver for deg selv. Lange dager, og liten tid til å drive med andre ting enn å utføre de tjenestene du selger, eller lage det du lager.

Du har kanskje et overordnet mål for hva du skal og hvordan du kan tjene penger på det, enten i hodet eller skrevet ned i et eller annet dokument liggende et eller annet sted. Men en markedsplan?

Alle som driver for seg selv - også du, driver med markedsføring

Du har kanskje et visittkort, navn og logo på bilen din, oppføring på Gule Sider og en enkel hjemmeside, men alt dette har blitt gjort uten noen egentlig plan, og det rusler og går greitt som det er.

Poenget er: du driver med markedsføring. I tillegg til overnevnte markedskanaler, bedriver du markedsføring hver gang du snakker om bedriften din, og hver gang du utfører jobben din og er i kontakt med kundene dine:

Er du en hyggelig, tillitsvekkende person som alltid leverer gode tjenester til avtalt tid, som sender ryddige fakturaer og sørger for at telefonnummeret og e-postadressen din er lett å finne, er du en god markedsfører.

Det er bra, men du kan gjøre det enda bedre

Ofte trenger det ikke være så mye mer komplisert enn det. Allikevel, det kan være lurt å lage en plan. Da kan du gjøre det du gjør i dag enda bedre, og mer til.

7 av de mange gode grunnene til at det lønner seg å lage en markedsplan

Det er mange fordeler med å lage en markedsplan, og for deg som driver for deg selv vil det blant annet hjelpe deg med å:

  1. Tenke over de store spørsmålene som er viktige for å lykkes. Som «hva er målet mitt?», «hvordan bør jeg posisjonere meg i forhold til de andre som selger det samme som meg?», «hva er mine fremste fortrinn», «hvor mye penger skal jeg bruke på hva slags markedsføring?». Og spisse virksomheten deretter.
  2. Etablere en struktur som hjelper deg med å sikre du at lykkes fullt ut med den markedsføringen som du allerede driver med i dag. Ved å lage en plan får du fin anledning til å tenke igjennom og vurdere dagens situasjon.
  3. Ikke gå glipp av ekstra inntekter som følge av at du ikke har tatt i bruk de mulighetene som finnes. Og som ikke trenger å koste så mye. Kanskje du kunne fått flere kunder ved å lage en enkel WordPress-nettside, med kontaktinfo og en kort tekst om hva du driver med lett synlig?
  4. Bruke de begrensede ressursene du har på markedsføringstiltak som faktisk fungerer. En markedsplan kan gi deg det lille dyttet du trenger til å måle og sammenligne. Hva gav egentlig flest nye oppdrag, de 3000 kronene på annonse i lokalavisa, eller de 3000 kronene jeg brukte to måneder senere på promotering av Facebook-siden min?
  5. Markedsføre til rett tid, og til rett pris. Med en plan, blir det lettere å samordne aktivitetene dine og sørge for at du markedsfører deg selv når det lønner seg best (har du sjekket når målgruppene dine foretar innkjøp?) Dessuten blir en annonse blir fort dyrere, og dårligere, om du plutselig MÅ ha den klar «helst i går».
  6. Slippe stresset med å kaste seg rundt og drive ad hoc. Bedre oversikt, gir mer ro og mer tid til å gjøre en god jobb.
  7. Vise overfor samarbeidspartnere, investorer og banker at du er seriøs. Skal du for eksempel søke Innovasjon Norge om støtte, kan det godt tenkes du stiller sterkere enn mange andre dersom du har en SWOT-analyse (les mer om det under) å vise til.

Listen er på ingen måte uttømmende, og først og fremst ment som en påminnelse om at det lønner seg å ha en plan.

Her er mine 7 råd om hvordan du lager en effektiv markedsplan på en enkel måte:

Har du ikke en markedsplan, men er overbevist om at du bør lage en? Fint. Men hvordan?

Mitt forslag, er basert på egne erfaringer og råd fra andre om hva som fungerer. Oppskriften er grov og ingen fasit. Som et Google-søk vil vise, er det mange måter å gjøre det på. Men det er lett å gå seg vill og miste motet i internett-jungelen, og jeg har derfor forsøkt å lage en enkel, men ikke for banal oppskrift, som kan være til nytte.

Og husk: det viktigste for deg som ikke har en markedsplan overhodet (og du er nok ikke alene…), er at du nå faktisk lager en plan. Glem heller ikke, at en grov grove skisse, er bedre enn ingenting!

1. Få generell oversikt over nåsituasjonen

Sett deg ned, eventuelt sammen med en du kjenner som, sparringspartner, tenk over og skriv ned hva du faktisk driver med i dag, hvordan det går og hva du tjener og bruker penger på.

Noe slikt vil være en god start: «Firmaet mitt, Helt Hårreisende i Stokmarknes, har i 2014 utført 200 klipp a 600 kroner hjemme hos folk. Jeg har brukt 20.000 kroner på reiseutgifter, og 30.000 på sakser og annet utstyr. Shampo- og balsampakken jeg selger fra nettsiden min, har omsatt for 500.000 og kostet 90.000 i innkjøp. Jeg har brukt 90 prosent av arbeidstiden på klipp, og 10 på salg fra nettsiden».

En slik runde vil sette i gang tankene, gjøre deg mer bevisst på hva du har å hente hvor og hva du bør satse mer på. Men her er det om å gjøre å ikke trekke forhastede konklusjoner: selv om tallene antyder at du bør slutte å klippe og satse alt på hårprodukter, er det ikke sikkert det er så lurt. Er den viktigste grunnen til at du selger så mye shampo at du er så god til å snakke med kundene du reiser rundt og klipper, kombinert med at det er få fysiske salonger som selger bra hårprodukter i distriktet?

2. Gjør en enkel SWOT-analyse

Det vil hjelpe deg med videre fra punkt 1. over. Ikke la deg skremme av at SWOT høres ut som noe komplisert utviklet av det amerikanske forsvaret. SWOT står for «strengths, weaknesses, opportunities and threats», hvor de to første ordene viser til interne forhold, og de to siste til eksterne.

Har du allerede laget en forretningsplan, har du kanskje allerede en SWOT-analyse derifra du kan hente frem. Hvis ikke, gjør du det bare nå. Du skal altså vurdere hva som er din bedrifts interne styrker og svakheter, og hva som er av muligheter og trusler der ute.

For Helt Hårreisende, vil det å være venn med og klippe håret til en av landets fremste motebloggere være en stor intern styrke, og selvsagt også det å være flink med andre mennesker. En hudsykdom som gjør det farlig å jobbe med hårfarge, vil derimot være en svakhet.

Har den ene av de to lokale frisørsalongene stengt dørene, og den gjenværende bare dårlige produkter som du vet ingen vil ha i hyllene, er det en ekstern mulighet. Vet du at det snart kommer en ny salong på det nye kjøpesenteret som bygges, og at hun som driver den har agenturet på en shampo som er bedre og billigere enn din, er det en ekstern trussel. Det vil det også være om du får høre at fotballfrue Caroline Berg Eriksen, skal flytte til Stokmarknes og starte omreisende hud- og hårpleie og nettbutikk.

Det skal hun sikkert ikke (undres om hun har en markedsplan, forresten…), men uansett: dette er en smart øvelse, og finner lett SWOT-maler ved å google det. Finn en mal som passer til ditt formål, eller, bare lag dit eget oppsett.

3. Definer forretningsmålet ditt

Etter punkt 1. og 2. kan du være stolt av deg selv. Du har analysert, og er nå mer bevisst på hva du bør satse på og markedsføre, hva som gjør at folk kommer til å velge deg fremfor konkurrentene dine.

På denne bakgrunn kan du nå stake ut forretningsmålet ditt. For Helt Hårreisende, vil det kanskje være – alt etter hva SWOT-analysen viste – å bli enda større på salg fra nettbutikken og selge hårprodukter for 1 million kroner i løpet av 2016, og at 20 prosent av alle hårprodukter som blir solgt i Nordland fylke skal være fra deg. I 2017 skal du bli enda større, selge for 1,3 millioner, og begynne ta markedsandeler i Troms (igjen, alt etter hva SWOT’en viste. Er det egentlig mulig å vinne over de store salongene i Tromsø?).

4. Finn ut hvilke virkemidler du bør bruke for å nå målet

Hvordan skal Helt Hårreisende nå målet om å vokse? Igjen må vi trekke frem SWOT-analysen. Viste den at du er innmari god til å snakke med folk ansikt til ansikt, men dårlig i sosiale medier, kan det å bruke en viss prosentandel av arbeidstiden på å reise rundt og klippe folk fortsatt være en god idé.

Men kanskje klippe mindre, og bruke mer tid på å utvikle nettsiden? Og øve seg litt i sosiale medier? Er du derimot en racer på alt som heter internett, dårlig til å klippe og og klippekundene dine egentlig bare bruker deg fordi de bor langt unna alt annet og verken snakker varmt om deg eller kjøper produktene dine: slutt å klippe og sats alt på webben!

Ved hjelp av Google Analytics sporer du hvor kundene på nettsiden din kommer fra. Viser det seg at 98 prosent kommer fra fotballfrue.no og 2 promille fra webanneret på nordlys.no du betalte 20.000 kroner for, dropper du Nordlys og sender ei pakke til Fotballfruen i stedet. Og er litt aktiv i kommentarfeltet hennes.

5. Lag en konkret handlingsplan, med tidsfrister og budsjett

Alle de gode ideene du har gode grunner til å tro vil fungere bra, skriver du nå ned i en tabell eller et skjema. Bruk det verktøyet du liker best, det viktigste er at du får skrevet det ned og bruker dokumentet aktivt. Punkter som bør være med er:

  • Aktivitet. For eksempel «Messen Hår i Nord 2016», «Facebook-kampanjen «kjøp to få tre»».
  • Tidspunkt. Når skal aktiviteten utøves? En eller flere ganger? Eller kontinuerlig?
  • Budsjett. Hvor mye skal du bruke på Hår i Nord 2016? Lag både et budsjett for hver enkelt aktivitet, og for alle aktivitetene du planlegger å gjennomføre i det gitte året.

6. Lag rutiner for å dokumentere resultater og evaluere det som står i markedsplanen

Det er feil å si at det hjelper lite å lage en markedsplan hvis dokumentet blir liggende i skuffen. Sannsynligvis har du kommet lengre enn mange av konkurrentene dine, og fått tenkt mange strategisk smarte tanker mens du skrev det.

Men du får mye mer ut av planen din hvis du bruker den aktivt, og lager rutiner for måling og evaluering av markedsaktivitetene dine. Viser det seg at tilstedeværelse på Hår i Nord gav null effekt, er det lurt å skrive ned det et sted, og ikke minst revurdere de to andre messene du har satt opp i planen din. Og for neste år, bør du lage en ny handlingsplan, og kanskje justere forretningsmålene dine. Da er evaluering av resultatene og aktivitetene for 2015, til uvurderlig hjelp.

7. Skriv hele planen inn i ett dokument

Skriv det ned, og gjør deg gjerne litt flid med dokumentet. Sørg for at det ikke vrimler over av skrivefeil, få eventuelt enn venn eller kollega til å se over det.

Når det gjelder struktur, er det igjen slik det ikke finnes noen fasit, men du kan for eksempel begynn med en innledning hvor du oppsummerer de aller viktigste punktene i markedsplanen, fortsette med SWOT-analysen, forretningsmål og virkemidler, handlingsplan, og rutiner for evaluering til slutt.

Lykke til, og husk: det lønner seg å ha en plan!

For Alle er Industri Energis nytte- og meningsblogg. Ytringene er personlige, og reflekterer ikke nødvendigvis Industri Energi sitt standpunkt på de ulike områdene.

Se hva Industri Energi kan tilby deg

Marius Jøntvedt - kommunikasjonsrådgiver i Industri Energi

MariusJøntvedt

Marius er kommunikasjonsrådgiver i Industri Energi. Han har bachelor i journalistikk og master i sosiologi, og bakgrunn som selvstendig næringsdrivende.
Flere artikler avMarius