Skift spor – syting og klaging er skadelig!

14. februar 2017

Mange bruker mye tid og energi på klaging og syting hver dag. Dette er hverken bra for dem eller andre. Forskning viser faktisk at dette kan være skadelig, skriver Hilde Hermansen.

Hilde Hermansen
Leder av Industri Energi SKALA, Hilde Hermansen

Få innleggene mine rett i innboksen

Kanskje er de ikke klare over at de befinner seg i et negativt sidespor, at de sprer- og smitter andre med dårlige vibrasjoner. For med sin sutring og klaging tapper de raskt andres batterier – folk som faktisk kom på jobben i dag med ønske om en effektiv, morsom, spennende dag med masse energi. I døren møter de en person som starter alle setninger med «NEI» og som supplerer med «HUFF».

Når målet er kos med misnøye

Disse personene bryr seg ikke med å finne løsninger på problemer. De snakker ikke om utfordringer, kun om problemer. I møtet med dem kjenner du fysisk at energien din tappes. De higer etter ny misnøye som de kan kose seg med. De rakker ned på alt og alle og bygger aktivt opp et klagekor. Verstingene ønsker overhodet ikke å bidra til noe form for løsning. Her finner man sure gledesdrepere, interessepoliti og folk som hever seg over og kritiserer andres ideer, valg og gleder. I en organisasjon, familie eller gruppe kan man møte større eller mindre deler av det. Spørsmålet blir da om vi skal tillate at dette skal få vokse og forsure miljøet, eller skal vi ta grep?

Vi operer på ulike frekvenser

Forskerne Dr. Amit Goswami og Dr. Davis R. Hawkins viser til at vi som mennesker operer på ulike frekvenser.  Når du er på lavere/tregere frekvenser, beveger du deg i det negative spekteret mellom skam, bekymringer, skyld, sjalusi, misunnelse, stress, apati, frykt, fordømmelse og sinne. På høyere vibrasjoner/frekvenser opplever man derimot sympati, empati, godhet, tilgivelse, sjenerøsitet, takknemmelighet, villighet, aksept, fornuft, kjærlighet, glede, fred og opplysthet.

Få kontroll over vibrasjonene!

Som individ kan vi kontrollere hvilke vibrasjoner vi gir til andre. Våre tanker, følelser, begjær og impulser er forskjellige vibrasjonstilstander. Når vi snakker om raske vibrasjoner, er vi i et modus med tro på muligheter. Er situasjonen preget av trege vibrasjoner, så er vi fanget i problemorientering. Tankene våre påvirker følelsene, og ved å være obs på dette, kan du styre negative tankerekker vekk – som også kan påvirke andre.

Våre positive og negative tankerekker påvirker altså våre omgivelser. Våre følelser og overbevisninger sender ut signaler som tiltrekker eller støter fra seg hendelser. Er du trygg på deg selv og omverden, vil frekvensen også oppleves som positiv for våre medmennesker. Negativ adferd og holdninger vil derimot kunne være smittsomt og skadelig for et miljø.

Bli god på å lese frekvenser

Det kan være nyttig å oppfatte/lese andres signaler. En god frekvensleser er ærlig mot seg selv og andre. Positiv påvirkning avhenger av våre mentale vibrasjoner. Når mennesker ikke kommuniserer med hverandre, eller ikke liker hverandre, er de på forskjellige frekvenser eller bølgelengder. Og når frekvensene ikke virker klare, blir det vanskelig å forstå hverandre.

Men dersom du møter en person, som du ikke har helt kjemi med, men har et positivt- og åpent sinn, vil dette kunne påvirke personens holdning til deg. Du kan altså bidra til å gjøre andre gode.

Klagingen kan skade hjernen din

Nylig leste jeg at klaging og syting også kan være skadelig hjernen. Jeg ble nysgjerrig på hvilke konsekvenser dette kunne ha og prøvde å finne stoff om emnet. Flere artikler fra 2012 og 2013 viser til en bok av forretningsaktøren og forfatteren, Trevor Blake, med tittelen «Three Simple Steps: A Map to Success in Business and Life». Han sier det finnes forskning som bekrefter at syting og klaging er skadelig for hjernen.

Men hva er det som skjer med hjernen når du opplever mye klaging? Forskning viser at 30 minutters negativitet kan gjøre at nevroner i hjernen vår skrelles bort. Hjerneceller dør i den delen av hjernen som brukes til problemløsning, skriver nettstedet hegnar.no;
«Nervecelle, nevron, celle i nervesystemet. Nervecellen har til oppgave å ta opp inntrykk fra kroppen og dens omgivelser, bearbeide inntrykkene og sende de nødvendige impulser til muskler og kjertler så organismen settes i stand til å tilpasse seg til forholdene.»

Professor Robert Sapolsky ved Stanford University har gjort prisbelønnet forskning på temaet. Ifølge artikkelen «Klaging på jobb kan gjøre deg dum» i Aftenposten viser også Sapolsky til at hjerneceller dør på grunn av økt kortisolproduksjon: «Kroppen vår produserer to stress-hormon (adrenalin og kortisol). Kortisol er langtidsstresshormon». For mye kortisol gir derfor stressrelaterte plager.

nettstedet forskning.no leser vi at kronisk stress også kan endre deler av hjernen vår. Artikler som bekrefter nye forskningsresultater, har jeg ennå ikke evnet å finne, men kanskje er de ikke publisert ennå.

Man trenger ikke være hjerneforsker

Uansett, man trenger jo ikke være hjerneforsker for å kunne hevde at et utfordrende og negativt arbeidsmiljø kan være helseskadelig. Et dårlig miljø kan selvsagt skape utfordringer for vår mentale helse. Det er forståelig. For blir du værende i et negativt spor for lenge, kan det medføre både helseproblemer og depresjoner.

I forhold til data som er funnet, er skadeomfanget fortsatt noe uklart for meg. Vi får se om ny forskning kan bringe fram noe nytt eller gi oss mer fakta om emnet.Noe som imidlertid er åpenbart, er at dersom vi stadig utsettes for syting og klaging, bidrar ikke det positivt hverken for arbeidsmiljø, stemningen innen en gruppe eller i familien. Klagene må i tilfelle fremmes sammen med konstruktive forslag til løsninger – og ikke kun være kos med misnøye.

Men hvilke grep kan vi ta?

  1. Ikke søk medlemskap i klubben for kos med misnøye! Hold avstand, og du vil få en
    bedre hverdag!
  2. Dersom du er fanget i et hav av sutring; sjekk ut, la hjernecellene dine få en pause
    og ta en mental timeout – tenk på noe positivt, konstruktivt og hyggelig!
  3. Utfordre klagerne når det gjelder å finne en løsning! Hvordan vil DE løse dette problemet? Målet deres er som oftest ikke å finne løsninger, men kun problemer. Det kan bli mindre interessant å fortsette med klagingen da.
  4. Som jeg har nevnt tidligere, så kan vi ved positiv adferd påvirke våre omgivelser. Så bestreb deg på å være et godt eksempel! Dropp klaging og syting! Sørg heller for å ha positiv innvirkning på omgivelsene dine! Vær løsningsorientert og konstruktiv!Vi har alle et ansvar, og slik kan vi bidra til at vi får en bedre hverdag.

For Alle er Industri Energis nytte- og meningsblogg. Ytringene er personlige, og reflekterer ikke nødvendigvis Industri Energi sitt standpunkt på de ulike områdene.

Se hva Industri Energi kan tilby deg

Hilde Hermansen

HildeHermansen

Hilde Hermansen har som spesialområde å bistå våre medlemmer innen administrative, ledende og tekniske stillinger, samt individuelt avlønning.
Flere artikler avHilde