Flerbruksfartøy: Blir det endelig handling etter Stortingsvalget?

1. september 2017

Den vonde virkeligheten om flerbruksfartøy er i ferd med å synke inn, men det er langt fra norsk sokkel til Stortinget. Industri Energi følger valget med stor spenning.

Ommund Stokka

Få alle mine innlegg rett i innboksen

Dette innlegget har også vært på trykk i papirutgaven av Klassekampen

En gigantisk kran bryter skjærgårdslandskapet utenfor Stavanger. Den er bygget som en flyterigg og ruver den i horisonten. Den kan løfte ufattelige 14.200 tonn ute i havet. Om bord er det sengeplass til 736 arbeidere. Skipet skal brukes til å demontere en gammel plattform i Nordsjøen. Vi er vant med rigger. Svære plattformer betyr arbeid og verdiskapning.

Denne kranriggen er annerledes. Arbeiderne kommer ikke fra Karmøy eller Sandnes. De kommer med fly fra Indonesia. Fra Malaysia. Filipinene. Ansatte i obskure bemanningsbyråer som skal sveise, løfte, skjærebrenne for norsk oljeindustri. De jobber tolv timer om dagen. 12 UKER i strekk. Arbeiderne tjener under førti kroner timen. På jobb for norsk oljeindustri. Flere har kalt dem for Nordsjøens kanonføde. Bransjen har stor risiko. På kranriggen Saipem 7000 har seks mennesker omkommet siden 2003 – to av dem på norsk sokkel.

De flyttbare boreriggene som borer etter olje er klassifisert som skip, fordi de flyter. Norske myndigheter skar på 1990-tallet gjennom og sa at riggene og dykking er industri, ikke skipsfart. Oljearbeidere på flyterigg har dermed et tilsyn å ringe til og en lov å forholde seg til. Kranriggen som ligger utenfor Stavanger, er klassifisert som et skip. Registrert i Panama, som derfor skal føre tilsyn. Petroleumstilsynet slår fast at når arbeiderne går om bord på plattformen som skal rives, gjelder norsk lov. Nå utfordrer oljeselskapet dette, med full støtte fra Norsk Olje og Gass. De mener i fullt alvor at sveisere og riggere som arbeider på en bunnfast plattform gjør «maritimt» arbeid. Petroleumstilsynet støtter seg på hva tidligere statsråder har sagt i saken. At Norsk Olje og Gass nå går i front for å skyve norsk lov og tilsyn til side er ikke annet enn oppsiktsvekkende. I en tid der vi trenger positivitet og optimisme rundt oljeindustrien og arbeidet vi gjør i Nordsjøen, bidrar de til det motsatte.

Plattformer skal ikke bare fjernes, det bygges også nye. Mange av de nye ser vi aldri. Nede på havbunnen gjøres det jevnlige månelandinger. Over halvparten av norsk olje og gass kommer fra havbunnsinstallasjoner. Antallet er svimlende. Dette setter enorme krav til presisjon, metaller og tekniske løsninger. Det finnes knapt mer krevende klima enn på havbunnen utenfor Norge. Vi er stolte over hva vi får til. Norges Neil Armstrong eller Gagarin bruker dykkerdrakt – eller de kjører en ROV.

Britiske dykkere har nulltimerkontrakter. De får arbeid fra tur til tur. På flerbruksfartøyene som installerer og vedlikeholder havbunnsinnstallasjoner, er arbeiderne ansatt i et bemanningskontor i Singapore. Norske myndigheter fører ikke tilsyn. Norsk lov gjelder ikke.

Uretten er i ferd med å synke inn. Journalister forfølger en rekke saker der ting har gått galt, eller mennesker har vært redde for å si ifra. Det er langt fra norsk sokkel til stortinget. Politikerne har begynt å våkne, men ikke alle. Et forslag om å rette opp i dette i vår ble skutt ned av regjeringspartiene. Vi følger valget med stor spenning. Et regjeringsskifte betyr likevel lite om ikke politikken endrer seg. Vi takker de politikerne som har engasjert seg og kjempa vår kamp i Stortingssalen til nå, og venter forventningsfullt på handling etter valget.

For Alle er Industri Energis nytte- og meningsblogg. Ytringene er personlige, og reflekterer ikke nødvendigvis Industri Energi sitt standpunkt på de ulike områdene.

Se hva Industri Energi kan tilby deg

Ommund Stokka

OmmundStokka

Ommund Stokka er med i den landsmøtevalgte ledelsen i Industri Energi. Han leder forbundets arbeidslivsavdeling.
Flere artikler avOmmund