Få hjelp til å ta tak i pensjonen din – Ring Pensjonstelefonen!

27. mars 2019

Du må sjekke pensjonen din, skriver mediene. Helt riktig, sier vi. Men hvor skal du begynne? Bruk et hjelpemiddel; Ring Pensjonstelefonen, oppfordrer pensjonsrådgiver Günther Bache i Tredjepart.

_MGM4745 (2)
Günther Bache er assosiert partner i Tredjepart AS, som leverer pensjonsrådgiving til Industri Energis medlemmer. Foto: Tredjepart

Pensjonstelefonen for medlemmer i Industri Energi er et hjelpemiddel som du bør bruke hvis du lurer på noe om pensjon. For har du egentlig mulighet til selv å ha alle svarene rundt egen pensjon? Still deg spørsmålene: Kan jeg reglene i Lov om foretakspensjon og Lov om innskuddspensjon? Kjenner jeg fellene i privat AFP? Hva skjer egentlig med privat AFP? Kan jeg reglene for sjømannspensjon, flyteriggpensjon, fripoliser og pensjonskapitalbevis? Hva med folketrygden? Når kan jeg ta ut pensjon, når kan jeg gå av, kan jeg ta ut pensjon samtidig med jobb? Hvordan kan jeg tenke rundt egen sparing? HVOR FINNER JEG INFORMASJON?

Medlemmer i Industri Energi kan ringe Pensjonstelefonen 21 95 42 40 på torsdager mellom 08.30 og 16.00. Les mer her.

Ikke nøl med å ta kontakt

Vi i Tredjepart jobber med pensjoner hver dag, og vi kan definitivt hjelpe deg med svar på de aller fleste pensjonsspørsmål. Ikke minst hvor og hvordan du får tak i informasjon om nettopp din pensjon.

Vi mennesker er ofte litt rare. Når vi kommer over et problem er det for mange en høy terskel for å spørre om hjelp. Har vi ikke peiling på trefelling, gjør vi det selv likevel. Taket lekker? Det fikser vi selv. Ringe noen? Nææ, det er litt flaut egentlig, dette skal jeg jo kunne selv!

Men hvis vi er ærlige med oss selv, hvor deilig er det ikke å kunne ringe noen som høyst sannsynlig kan hjelpe deg? Fagfolk! Som ikke smiler litt overbærende av spørsmålet og som virkelig kan hjelpe deg å finne svaret på dine spørsmål.

Vi skal forklare slik at du forstår!

Jeg innrømmer det, jeg syns også det er vanskelig å be om hjelp. Det verste er kanskje å be om hjelp, få et svar og så ikke skjønne en døyt av svaret. Hva skal man da si? Late som man selvsagt skjønner det? Spørre en gang til? Selv har jeg tendens til å late som jeg skjønner det, og kjenner meg litt småflau når jeg nikker overbevisende – klart jeg skjønte dette nå. Og så er jeg like lite klok som før.

Men en sjelden gang tar jeg mot til meg og pirkespør helt til jeg faktisk har skjønt hva jeg må gjøre, til jeg faktisk har forstått de svarene jeg får. Det er akkurat det du bør gjøre når du ringer til Pensjonstelefonen. Vi skal svare og hjelpe deg så godt som overhodet mulig. Og vi gir oss ikke før du faktisk har fått de svarene du trenger – og har forstått dem. Det er et slikt hjelpemiddel vi skal være.

Bruk et hjelpemiddel! Ring en venn!

For Alle er Industri Energis nytte- og meningsblogg. Ytringene er personlige, og reflekterer ikke nødvendigvis Industri Energi sitt standpunkt på de ulike områdene.

Se hva Industri Energi kan tilby deg

Günther Bache

GüntherBache

Bache er utdannet økonom med lang erfaring innen journalistikk og økonomisk rådgivning. Han er i dag assosiert partner i Tredjepart AS.
Flere artikler avGünther