15 år med Sikorsky S92 på norsk sokkel

fredag 21. februar 2020

Det er i dag 15 år siden Sikorsky S92 fløy sin jomfrutur med passasjerer fra Flesland til plattformer i Tampen-området. LO og Industri Energi spilte en viktig rolle for å få S92 til norsk sokkel. Det har i ettertid vist seg å være et godt valg for våre medlemmer.

S92
S92 fløy passasjerer til norsk sokkel for aller første gang 21. februar 2005. Men den aller første turen offshore var et par dager tidligere, da dette bildet ble tatt. Foto: Atle Espen Helgesen

Det var tre ildsjeler som var pådrivere for å få S92 som passasjerhelikopter på norsk sokkel, nemlig direktør Ivar Eie i Norsk Helikopter (nå Bristow), ansvarlig for flysikkerhet i Statoil (Equinor) Erik Hamremoen  og HMS-koordinator i Nopef og leder i LO helikopter Ketil Karlsen (Industri Energi).

-Vi hadde hørt at det var en ny maskin under utvikling i USA som skulle ha hensynet til passasjerene i fokus. Etter å ha satt oss inn i prosjektet fikk vi tro på det, sier Ketil Karlsen.

-Mange var skeptiske til å innføre et nytt helikopter på sokkelen, men vi tre var overbevist om at det var riktig å være pådrivere for å innføre ny teknologi i helikoptertransporten. I ettertid har det vist seg å være riktig valg, både i forhold til sikkerhet og komfort for passasjerene, sier Karlsen.

21.februar 2005 fløy daværende Norsk Helikopter den første S92-maskinen fra Flesland til  Statoils installasjoner på Tampen, nordvest i Nordsjøen.

Sikorsky S92 har vist seg å være et ekstremt pålitelig og sikkert helikopter, både som tilbringer- og SAR-maskin. – Passasjerene er svært glad i maskinen. De setter stor pris på at den føles trygg og kabinen romslig, sier Henrik Fjeldsbø, som er forbundssekretær i Industri Energi og nåværende leder i LOs helikopterutvalg.

-Det har vært stadige forbedringer på maskinene og vi kjenner til at Sikorsky snart vil kunne tilby en større oppgradering for S92, sier han.

Fjeldsbø anslår at det finnes drøyt 100 Sikorsky S92A i drift på norsk og britisk side av Nordsjøen. Og siden Turøy-ulykken har S92 vært eneste helikopter i drift på norsk sokkel. Maskinene i Norge opereres av Bristow og CHC Helikopter Service.

 

Nyheter
  • Avgjørende tid for å sikre tusenvis av arbeidsplasser i oljeindustrien

    -Nå er det alvor! Oljepakken som stortingspolitikerne skal behandle ferdig i løpet av neste uke er avgjørende for å sikre arbeidsplasser i olje- og gassnæringen, sier forbundsleder Frode Alfheim og tillitsvalgte fra de ulike delene av næringen.

  • Åpner for like regler for arbeidsreiser fra hele Norden

    Regjeringen åpner for like karanteneregler for arbeidsreiser til og fra alle de nordiske landene fra 1. juni. – En gledelig nyhet for arbeidstakere fra våre naboland som jobber i Norge ognoe vi har jobbet hardt for å få til, sier nestleder i Industri Energi, Lill-Heidi Bakkerud.