Industri Energi sparker i gang Sørlandskampanjen

mandag 29. juni 2015

Denne uken legger Industri Energi ut på turné langs kysten fra Stavanger til Kristiansand. Målet er å serve og verve, og målgruppen er alle fra lærlinger, studenter og ferievikarer til funksjonærer. Første stopp er Eramet i Kvinesdal.

Sørlandskampanjen 2015

– Vi har kjørt to kampanjer tidligere; Vestre Viken-kampanjen på vestsiden av Oslofjorden og Grenlandskampanjen. Nå står Sørlandet for tur, sier leder i organisasjonsavdelingen i Industri Energi, Asle Reime.

Med seg på tur har han forbundssekretær Jarle Vines, organisasjonssekretær Sten Ove Jensen, leder i studentutvalget Jan Godfrey og OSA-inspektør Kjell Bjarne Eide.

– Målet til organisasjonsavdelingen i Industri Energi er å serve og verve, og det er viktig for oss å være til stede for de tillitsvalgte og støtte og styrke dem i det arbeidet de gjør. Nå går mange bedrifter over i feriemodus, og vi kommer til å treffe mange studenter, lærlinger og ferievikarer ute i bedriftene. Studentleder Jan Godfrey vil ha et spesielt fokus på å verve de som er i skole- og studentalder til å bli medlem, sier Reime.

Én bedrift, én fagforening

– Vi har også som mål å treffe funksjonærer. Det er delte meninger om dette i medlemsmassen. Noen er positive, andre litt mer avventende. Men vi har et klart mål i forbundet, og det er én bedrift, én fagforening. Derfor er de administrativt ansatte også en viktig målgruppe, sier han videre.

Kampanjen starter mandag på Eramet i Kvinesdal. Tirsdag går turen videre til Elkem på Lista og GE Health Care i Spangereid. Onsdag står Glencore Nikkelverk i Kristiansand for tur.

– I tillegg til besøket på Glencore Nikkelverk, skal vi også ta med de tillitsvalgte på besøk til vaskeriene de benytter. På den måten får de anledning til å bli kjent på tvers av yrkesgruppene, forteller Jarle Vines.

Onsdagen blir avsluttet med besøk på Elkem Fiskå. Siste stopp på Sørlandskampanjen blir MHWirth og Cameron Sense på torsdag.

– Viktig å organisere seg

Bedriftene som får besøk opererer i ulike markeder. Landindustrien går godt, og nyter tider med lavere kronekurs og sterk dollar. Det viser igjen på bunnlinjen. For oljeserviceindustrien er det mer utfordrende. Med seg i bagasjen har Vines flyere med tittelen «Tøffere tider».

– Det er viktig å organisere seg, og når vi nå møter tider med oppsigelser er det enda viktigere, sier Vines.

En ekstra rosin i pølsen for alle som melder seg inn under Sørlandskampanjen, er muligheten til å vinne en iPad sponset av HELP Forsikring.

– Vi skal trekke ut en vinner blant de som melder seg inn i løpet av uken, så vinnersjansene er gode, sier Reime.