Industri Energi styrker vervearbeidet

– Vi skal verve enda flere medlemmer enn Safe.
– Vi skal verve enda flere medlemmer enn Safe.

tirsdag 14. april 2015

Det viktigste vi driver med er rekruttering. Det er at vi er mange medlemmer som sikrer oss innflytelse, sa forbundsleder Leif Sande da han innledet om Industri Energis fornyede vervearbeid under årets vervekonferanse i Industri Energi, Styrke 15.

– Vår innflytelse er avhengig av at vi har mange medlemmer. I korte trekk handler det vi har kalt “Ny giv” om å styrke vervearbeidet vårt, sier Leif Sande.

– For å få mer trøkk i vervingen, har vi det siste året reorganisert oss, ansatt nye medarbeidere, fornyet nettsiden og vi bruker mer ressurser på digitale kampanjer, nyhetsbrev, mer direkte medlemskontakt, økt spredning via sosiale medier, aktiv oppfølging av utmeldte og nyinnmeldte og vi skal satse på selvstendig næringsdrivende, sjefer og direktemedlemmer, sier Leif Sande.

– Vi skal vokse gjennom å bli et bedre forbund for medlemmene gjennom forhandlinger, god service, gode medlemsfordeler, men også gjennom aktive kampanjer, aktiv oppfølging av utmeldte og nyinnmeldte medlemmer og satse på nye medlemsgrupper.

Forbundsleder Leif Sande i Industri Energi

150000 i våre bransjer

Leif Sande presenterte for en fullstappet sal på Scandic Maritim Haugesund den nye verveoffensiven i Industri Energi som har fått kallenavnet Ny giv.

– Vi trenger 350 nye medlemmer i uka for å opprettholde status quo. Da jeg ble valgt til nestleder i 1985 var vi 4500 medlemmer. De siste åtte årene har vi vokst fra 45000 medlemmer til å ha passert 60000 medlemmer. Vi har 150000 ansatte i våre bransjer, sier Leif Sande, som understreker at Industri Energi skal verve flere medlemmer enn Safe.

Nye medlemsgrupper

Nye medlemsgrupper det nå satses på, i tillegg til eksisterende bransjer, er direktemedlemmer uten tariffavtale eller lokale tillitsvalgte, selvstendig næringsdrivende, sjefer og studenter.

  • Industri Energi Direkte
  • Industri Energi Selvstendig
  • Industri Energi Sjef

Organisert for aktiv verving

Industri Energi har reorganisert forbundet: Egen salgsenhet, egen markedsenhet, egen saksbehandlerenhet og styrket organisasjonsavdelingen. Salgsenheten følger opp utmeldte og nyinnmeldte medlemmer, markedsenheten utformer og igangsetter digitale vervekampanjer, saksbehandlerne følger opp direktemedlemmer, selvstendige og sjefer når tilbudet her lanseres. Organisasjonsavdelingen bistår klubber og avdelinger i deres vervearbeid.

Digitalt fokus og sosiale medier

Kommunikasjonavdelingen har fornyet nettstedet, mer leservennlig på smarttelefon og leserbrett, og som er et av de mest besøkte nettstedene av LO-forbundene. På forsiden presenteres også et aktuelt blogginnlegg med link til Industri Energi sitt eget bloggnettsted. Avdelingen har også dedikert en ansatte til aktivt å følge opp og spre informasjon om forbundet via sosiale medier.

Arbeidslivskampanjer

Medlemsavdelingen skal nå følge opp nyinnmeldte medlemmer med åtte medlemsbrev direkte til medlemmet i løpet av det første året de er medlemmer. I tillegg er det opprettet en egen Arbeidslivsavdeling under ledelse av Ommund Stokka, som skal kjøre arbeidslivskampanjer, slik som den pågående kampanjen innen vask og rens, mens også for billigere strøm med mer.

  • Generelt nyhetsbrev til tillitsvalgte, medlemmer og andre hver 14. dag
  • Nyhetsbrev til selvstendig næringsdrivende en gang per måned
  • 8 medlemsbrev til nyinnmeldte i løpet av deres første år som medlem
  • Andre nyhetsbrev er under planlegging