Tøff nedbemanningsrunde i Transocean

Transocean Spitsbergen
Transocean Spitsbergen

onsdag 1. juli 2015

I 2014 hadde Transocean sju rigger i drift på norsk sokkel. Nå er det bare to igjen med oppdrag. – Det er ikke mange lyspunkter i hverdagen, sier Jan Haagensen, leder i Oljearbeiderforeningen i Transocean.

Regnestykket er dystert. Siden Polar Pioneer forsvant fra norsk sokkel i fjor, har mellom 500 og 550 mistet jobben i Transocean. For det er langt mellom de nye kontraktene i riggnæringen.

Dette har ført til at Transocean Leader i mai reiste videre til britisk sokkel. Transocean Searcher har rundt 40 dager igjen før kontrakten med Edison går ut. Da går riggen til land og blir lagt i opplag uten bemanning.

I opplag

Transocean Spitsbergen ligger på Averøy Kristiansund. Håpet er å kunne beholde 60 personer som kan gå i rotasjon mens riggen ligger i opplag. Leder i Oljearbeiderforeningen i Transocean, Jan Haagensen, har også håp om at Transocean Barents får beholde full bemanning når også den legges til kai på Averøy i oktober. I hvert fall inntil videre.

– I 2014 hadde vi sju rigger i drift. Nå baserer vi hele organisasjonen på å drifte to rigger: Transocean Arctic og Transocean Winner. Begge har kontrakter fram til andre kvartal 2016, sier Haagensen.

Kan bli flere

I midten av juni fikk de ansatte beskjed om at så mange som 250 personer kunne miste jobben. Når han nå teller opp, ser han at fasiten ligger på rundt 230 personer i den siste runden. Tallet er noe lavere enn først antatt fordi en del har sluttet selv og begynt i andre selskaper.

Inntil videre beholdes trolig 60 personer på Transocean Spitsbergen og 180 på Transocean Barents. Det er imidlertid ikke skrevet avtaler på dette.

– Det er en trasig tid, for å si det slik, sier klubblederen.

– God prosess

Alle som mister jobben har fått beskjed om det. Mange av de som blir igjen får nye stillinger og posisjoner. Kabalen er stor og medlemmene har mange spørsmål de ønsker å få svar på.

– Prosessen som sådan har gått veldig bra. Men det er klart mange medlemmer har spørsmål til hvorfor det har gått slik det har gått, hvordan de lå an i forhold til ansienniteten, hvor mange som var foran dem og hvor mange som var bak. Det er helt naturlig å ville vite slikt.

– Slike spørsmål raser inn nå, og vi gjør det beste vi kan for å svare alle, sier Haagensen.

Framtiden er heller ikke lys for lærlingene i riggselskapet. Alle får gå ut avtalen, men så er det stopp. Ingen får tilbud om jobb videre slik situasjonen er nå.