Tre medlemsbedrifter vinner designbransjens priser i 2020

torsdag 10. desember 2020

Medlemsbedriftene Ekornes, Figgjo og Fora Form mottok i dag tre av designbransjens fire høyeste utmerkelser. –Fantastisk flott at tre av fire prisvinnere har medlemmer i Industri Energi, sier Terje Valskår, nestleder i Industri Energi.

Terje Valskår
Terje Valskår, nestleder i Industri Energi.

Terje Valskår berømmer alle ansatte i designbransjen siden de virkelig har stått på under en krevende tid.

-Dette er en bransje som konkurrerer globalt. Og de ansatte fortjener all honnør for hvordan de har stått på i en krevende tid som har rammet markedene deres hardt. Jeg håper denne prisen kan stimulere til at bedriftene og de ansatte får honnør for det arbeidet de har lagt ned. Og jeg er stolt på deres vegne, sier Valskår.

Designindustrien delte ut fire bransjepriser under sitt digitale medlemsmøte torsdag 10. desember. Da hadde en fagtung jury vurdert et finaleheat bestående av ti norske møbel- og designprodusenter.

Disse vinner designbransjens priser i 2020

Ekornes er årets eksportbedrift

Ekornes
Ekornes er årets eksportbedrift.

Ekornes vant prisen Årets eksportbedrift.

–Å vinne prisen Årets eksportbedrift er en stor ære for oss og viser at vi står på og gjør et godt arbeid, sier hovedtillitsvalgt Edvard Lie i Ekornes.

Han sier 2020 har vært et meget spesielt år, der man i mars opplevde bom stopp i markedet, før det på senvåren begynte og løsne, mens det nå er svært bra igjen.

Gjennom flere tiår har møbelprodusenten Ekornes befestet sin posisjon som en bunnsolid eksportbedrift, med nøye utvalgte distribusjonskanaler som strekker seg over hele verden. I dag ligger eksportandelen på hele 90 prosent, med USA og Tyskland som de viktigste markedene. Sykkylven-produsenten er aller mest kjent for møblene i Stressless-kolleksjonen, som siden 1971 har solgt i over 10 millioner sitteplasser.

«Porselen for alle» er årets produkt

PorcelainforAll_4
Figgjos "Porselen for alle" vant årets produkt. Foto: Figgjo

Figgjos «Porselen for alle»-arbeid vant prisen for Årets produkt.

Hovedtillitsvalgt Gry Espeland er strålende fornøyd med at bedriften og de ansatte få en liten opptur i form av en pris. –Det er et kjempebra produkt som bidrar til å skape økt matlyst for pasienter, spesielt innenfor eldreomsorgen. Å vinne en slik pris betyr at vi har vist hvor gode vi er. Vi håper det også bidrar til internasjonal interesse for produktet, sier hun.

Espeland understreker at bedriften er i en svært vanskelig situasjon ettersom markedet har falt bort på grunn av korona. De fleste er permittert og hun frykter oppsigelser på nyåret hvis ikke permitteringsperioden blir utvidet. – Jeg har sagt det før. Nå må regjeringen få ut fingeren, utvide permitteringsperioden og sånn unngå at en stor del av de ansatte mister jobben på grunn av korona, sier Espeland.

Sandnes-bedriften Figgjo har sammen med Hotellhøgskolen og Universitetssykehuset i Stavanger gjennomført et gjennomgripende forskningsprosjekt knyttet til matlyst hos demenspasienter. Prosjektet dokumenterer at farger og fargekombinasjon på tallerkenen gjør at pasientene spiser mer og bedre. Denne kunnskapen har Figgjo tatt inn i sin produksjon av tallerkener og skåler til helse- og omsorgsmarkedet.

Klassikerprisen til Fora Form

City-med-meier-finèr-bjørk
City-tolen vant klassiker-prisen. Foto: Fora Form

Fora Forms ikoniske City-stol vant Klassikerprisen.

Hovedtillitsvalgt Runa Busch sier en slik pris betyr mye for de ansatte og bedriften.

-Denne prisen, sammen med prosjektet Velg norsk design, bidrar til økt oppmerksomhet rundt norske produkter. Det er også med og skaper stolthet blant de ansatte for jobben vi gjør og arbeidsplassen vår, sier Busch.

Hun forklarer at bedriften ble hardt rammet av sviktende marked av den første korona-bølgen, men i høst har det vært fullt kjør med flere store ordre.

-Situasjonen ser bra ut for oss framover, sier hun.

City-stolen er i sannhet en av de viktigste møblene som ble designet i etterkrigstidens Norge. Den ikoniske stolen fra 1954 er blant de første laminerte stolene i norsk møbelhistorie, og fikk stor betydning for en retning som kom til å definere norsk møbelproduksjon i flere tiår. Etter at Fora Form relanserte stolen i 1994, har den solgt i en kvart million eksemplarer i inn- og utland.

Magnor Glassverk, Swims og Vestre var nominert til Årets merkevare, og det var Swims som til slutt kunne ta med prisen hjem.

 

Nyheter