– Helikoptersikkerhet må på den internasjonale agendaen

Leif Sande krever forsvarlig helikoptersikkerhet for oljearbeidere under IndustriAll Europes kongress i Madrid onsdag.
Leif Sande krever forsvarlig helikoptersikkerhet for oljearbeidere under IndustriAll Europes kongress i Madrid onsdag.

torsdag 9. juni 2016

På vegne av Industri Energi og det britiske forbundet Unitekrevde forbundsleder Leif Sande at den europeiske fagorganisasjonen IndustriAll setter oljearbeideres helikoptersikkerhet på agendaen i en tid hvor kostnadskutt og lavere oljepris presser sikkerhetsnivået ned. Forslaget fikk overveldende flertall under organisasjonens kongress i Madrid.

IndustriAll European Trade Union Congresssamler over 750 fagforeningsdelegater fra 38 europeiske land i Madrid 7. – 9 juni. Forslaget til Sande om økt fokus på offshore helikoptersikkerhet ble enstemmig vedtatt med unntak av et fransk fagforbund som var redd det kunne gå utover arbeidsplassene til helikopterprodusentene.

– Det tar lang tid å bygge opp en forsvarlig sikkerhetskultur, men kort tid å bryte ned igjen, understreket Sande da han talte på kongressen onsdag.

Krever trygg reisevei for oljearbeidere til og fra jobb

Leif Sande er leder for energiseksjonen i den globale fagorganisasjonen IndustriALL som representerer over 8 millioner arbeidere i 140 land innen gruve-, energi- og produksjonssektoren.

På vegne av det britiske forbundet Unite og Industri Energi krevde han større fokuspå oljearbeideres helikoptersikkerhet.

– I løpet av de siste fire tiårene har mange hundre oljearbeidere mistet livet i olje- og gassindustrien, sa Sande. Vi ser en utvikling som undergraver sikkerhetskulturen på sokkelen. Dette er en alvorlig trussel mot våre medlemmers liv og helse og som må bekjempes på alle nivåer.

– Kostnadskutt og lave oljepriser har gjort tusenvis av våre medlemmer arbeidsledige og forverret sikkerhetskulturen for oljearbeidere. Til tross for bedre regulering og opplæring, nyere teknologi og en forbedret sikkerhetskultur i nyere tid, er helikoptertransport fortsatt den største sikkerhetsrisikoen for oljearbeidere.

Sande viste til en rekke alvorlige helikopterulykker som har skjedd i Europa det siste tiåret:

•I august 2013 styrtet et helikopter med 18 passasjerer om bord i sjøen ved Sumburgh, Skottland. Fire av passasjerene døde. •I april 2009, døde 16 personer da et helikopter på vei tilbake fra BPs Miller plattform styrtet utenfor Peterhead, Skottland. •I oktober 2012, måtte et helikopter nødlande utenfor Shetland. Alle ble reddet. •I mai 2012 ble alle 14 passasjerer og besetningsmedlemmer helikopter reddet om bord i et helikopter utenfor kysten av Aberdeen på vei plattformen Maersk Resilient.

– Den siste helikoptertragedien i en lang rekke av ulykker skjedde ved Turøy utenfor Bergen 29. april, der alle 13som varombord døde. Fem av dem var medlemmer i Industri Energi. Granskingsundersøkelser er så vidt satt i gang, sa Sande.

– Den smerten etterlatte sitter igjen med etter slike ulykker er ubeskrivelig tung. Deres kjære var offshorearbeidere på vei til eller fra jobb, og vi må kunne forvente at reiseveien i helikopter er trygg. Fortsatt har man mye å lære etter slike ulykker, sa Sande.

Han krevde på vegne av Industri Energi og Unite at offshore helikoptersikkerheten for oljearbeidere må tas opp med EU, i tett samarbeid med IndustriAll Europe.

– Vi krever at IndustriAll Europa setter våre medlemmers helse og helikoptersikkerhet på agendaen i en tid der lav oljepris og kostnadskutt preger hverdagen.

Han ba også fagorganisasjonen støtte kampanjer som går på å bedre sikkerheten på sokkelen og viste blant annet til Unites kampanje «Safe Back Home»