Levetidsforlengelse for Veslefrikk

tirsdag 12. september 2017

Lisenseierne har godkjent levetidsforlengelse for Veslefrikk-feltet i Nordsjøen til 2025. – Dette betyr mye både for de som jobber på Veslefrikk, men også for alle de som indirekte arbeider mot Veslefrikk, ifølge Industri Energi Statoil .

Veslefrikk platform
Veslefrikk-feltet skal være i drift minst til 2025. Foto: Øyvind Hagen, Statoil

Sokkelforeningen i Industri Energi har i mange år arbeidet sammen med Veslefrikk-ledelsen i Statoil og myndighetene for å forlenge feltets levetid.

Saken dukket først opp i 2011, da flertallet av lisenseierne ikke ønsket å investere i en ny brønn, A-20-brønnen.– Etter at vi sammen med forbundet, tok opp saken sammen med myndighetene snudde flertallet i Veslefrikk-lisensen og det ble besluttet å bore brønnen, skriver Statoil-klubben på sine nettsider.

På nyåret startet Veslefrikk-ledelsen i Statoil et levetidsprosjekt for å opprettholde aktivitet på feltet.

Våre tillitsvalgte på Veslefrikk og arbeidsutvalget i IE Statoil Sokkel var engasjert for å finne muligheter for å lykkes. På sensommeren  bestemte Statoil internt at det ønsket levetidsforlengelse for Veslefrikk. Mandag fikk AU Sokkel informasjon om at også alle lisenseierne har godkjent levetidsforlengelsen, med de investeringer det medfører.

Det betyr at feltet skal være i drift i alle fall fram til 2025, og utover det vil det bli gjort en årlig vurdering av lønnsomheten.

– Dette betyr mye for de som jobber på Veslefrikk, men også for alle de som indirekte arbeider mot Veslefrikk. Vi snakker om cirka 200 arbeidsplasser, noe som betyr mye i disse dager, skriver Industri Energi Statoil på sine nettsider.

Nyheter
  • Nytt trepartsnettverk for arbeid og aktivitet i olja

    Industri Energi, Norsk olje og gass, ordførere fra en rekke kommuner, andre relevante arbeidstakerorganisasjoner og næringsorganisasjoner har etablert et eget nettverk som skal jobbe for aktivitet i olje- og gassektoren.

  • Tid for å skreddersy et nytt norsk helikopterregelverk

    – Nå som det felleseuropeiske helikopterregelverket Hofo ikke blir innført i Norge, er det nødvendig å skreddersy et nytt norsk regelverk for helikopteroperasjonene på sokkelen. Vi trenger et oppdatert regelverk som er spesialtilpasset norske forhold, sier Henrik Solvorn Fjeldsbø, som leder Industri Energi sitt helikopterutvalg.